מכון פתרונות
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חילופי זוגות – איך לא להתרסק?

מאת: ד"ר כרמי אומרו – יועץ זוגי, משפחתי ומגשר

הצורך בריגוש

יוסי ,סמנכ"ל בכיר בחברה גדולה, הרגיש שהוא לא מגשים את עצמו כבר זמן מה. הוא הרוויח טוב והיה לו נוח בעבודה, אבל משהו, משהו בחיים היה חסר. יום אחד בא לרינה אשתו בהצהרה מפתיעה "מה דעתך על האפשרות על חילופי זוגות?"  המבט בעיניו והדרך שביקש גרמו לה לענות לו "טוב אם אתה כל כך רוצה אני מוכנה לנסות, אבל תבדוק טוב שאנחנו מגיעים לאנשים שהם בסדר".

בסתר ליבה, רינה קיוותה שאולי הוא שכח מזה. אבל כמובן יוסי חיפש במרץ. הרים טלפונים, ואחרי כמה זמן הוא חוזר עם חיוך קטן ואומר לה מצאתי זוג נחמד, והם קבעו להיפגש במסעדה בחולון.

היא הסכימה, ובתוכה הרגישה המון התרגשות וחשש. הגיע רגע הפגישה. בני ואשתו כבר חיכו להם. הם החליפו מבטים פתחו בשיחה ולרגע אנחת רווחה חלפה בתוכה כשהיא מגיעה למסקנה שהם זוג נחמד עם הרבה תחומי עניין משותפים.

בני, שהיה מקסים, סיפר בדיחות וסיפורים מחייו האישיים ודי מהר שבה את ליבה של רינה. בת זוגתו נראה שהייתה נחמדה, ויוסי, בעלה נראה כמסתדר איתה לא רע. השיחה קלחה הוחלפו מבטים והקשר החל להיבנות. בני דיבר עם רינה על עבודה, ודי מהר השיחה עברה לעסוק בחייה האישיים. בני נמשך אליה החמיא לה על האופי הנפלא שלה, על הדרך שהיא רואה את החיים, הוא היה ממש מוקסם ממנה. תחושה נעימה וישנה שכבר מזמן לא הרגישה, החלה למלא את גופה ואת נפשה. המגע הפיסי עם בני נראה שהיה תוספת נפלאה לערב המוצלח. הקשר זרם ותחושה טובה מלאה אותה. כשהגיעו הביתה היא חלמה על בני, והחלום הפך למציאות עם שיחות טלפון , שירים בדוא"ל, הודעות SMS מרגשות. היא הרגישה מחוזרת, דבר שלא הרגישה כבר שנים רבות. היא שתפה את בן זוגה בתחושות שעוברות עליה מתוך רצון לשמור על כנות ויושר כפי שהיא רוצה שיקרה בחיי הזוגיות. יוסי בעלה, פרגן לה והיא נראתה מרוצה. היא שמחה שהם גלויים ומדברים על הדברים. בעלה ביקש לבדוק זוגות נוספים.

חילופי זוגות מכון פתרונת

כשהדברים מסתבכים

למרות שלא ממש רצתה היא נעתרה, אך רצתה לשמור על הקשר עם הזוג מחולון. הקשר החדש בינה לבין בני קרם עור וגידים וזה כבר לא כל כך נראה לבעלה יוסי, הוא לא התכוון להתקבע על קשר אחד, למעשה הוא רצה להתנסות כל פעם עם אחרים. גם בני לא אהב את העובדה שרינה ויוסי ממשיכים להיפגש עם זוגות אחרים. בני החל לקנא, וזה מאוד הציק לו. הוא לא רצה לאבד אותה.

פתאום הדברים מסתבכים. רינה לא רצתה לאבד את יוסי בעלה, אך גם לא לוותר על הכיף החדש עם בני. החיים הפשוטים של היום יום החלו להיות מורכבים.

להמשיך לנדוד מזוג אחד למשנהו פתאום נראה פחות מושך, ופתרון שבו רינה ממשיכה בקשר עם בני לבד בעוד שבעלה ממשיך ביצירת קשרים עם נשים אחרות לא נראה נכון. היא הסכימה על חלופי זוגות ולא על זוגיות פתוחה. הם התחילו להבין שהם לא חשבו על הדברים עד הסוף, שקל להיכנס להרפתקה כזו, אך אף פעם אי אפשר לדעת איך יוצאים ממנה.

הקשר הזוגי הרגיל, מגדיר את מושג הבגידה בצורה ברורה של הימנעות מקשר רגשי או מיני עם מי שאינו בן הזוג. המחמירים יאמרו שמחשבות על בגידה והתפתות רגשית לפנטז על האחר גם הם מהווים בגידה. בגידה למעשה היא הפרת אמון בין בני הזוג וכל אחד יכול לתפוס אותה בצורה שונה. בשבירת המוסכמה והיפתחות לאפשרות של יצירת קשרים מורכבים יותר נדרשת הגדרה מחודשת ומאוד דינאמית איפה מתחילה הבגידה ואיפה זה עדיין בסדר.

האם להתאהב במי שאינו בן זוג יחשב לבגידה, האם לראות את האחר כטוב יותר מבן הזוג יכול להיחשב כבגידה. אפשר לומר שתהליך הבגידה מתחיל כאשר ישנה הסתרה של עובדות כל שהן, מתוך מחשבה שבן הזוג לא היה רוצה שארגיש או אתנהג כך, או מתוך מחשבה שאני לא אמור להרגיש או להתנהג כך.

מכאן נראה שתהליך חילופי זוגות דורש התמודדות עם הנושא של מותר ואסור, של יצירת גבולות. לשם כך נדרש מאמץ לתקשורת, פתיחות ורגישות רבה כדי ליצור הסכמות שיאפשרו קשר תקין. הרצון להיחשפות לחילופי זוגות מתרחש בד"כ בשלבים מתקדמים בחיי הנישואין ויכול לנבוע מצורך בעניין חדש בחיים על רקע תחושת שעמום בחיי היום יום. לעיתים ישנו רצון בחידוש של הגירוי המיני שדעך במהלך השנים. ישנם אנשים המגדירים את עצמם פתוחים ומעוניינים בקשרים עם יותר מאדם אחד, אך לא רוצים לפגוע במערכת הזוגית וחילופי זוגות משמש כפתרון נוח.

החשיפה המרובה לעניין זה, ותיאורים של חברים יכולים לצייר את האפשרות לחילופי זוגות כפעולה לגיטימית שהיא נפוצה בחברה ומכאן אם אחרים עושים זאת אז גם אני יכול. חילופי זוגות זוהי למעשה דרך לגיטימית ליצור קשר עם בני המין השני ללא שיחשב הדבר למעשה בגידה. בן זוג שלא רוצה להרגיש שהוא בוגד יתכן שיבחר בדרך זו. לפעמים בן זוג שמוצא את עצמו בוגד יעדיף לגרום לאשתו להצטרף לחילופי זוגות ובכך יחוש תחושת הקלה עקב הלגיטימציה שתהליך של חילופי זוגות נותן לו.

לעיתים קרובות, זוגות המתנסים בחילופי זוגות, לפתע מוצאים את עצמם במשבר כתוצאה מאובדן שליטה ומאובדן יציבות הקשר הזוגי ועלולים לחוות רגשות קשים, כואבים ובעלי עוצמה רבה. במצב זה חשוב מאוד לבדוק מהם הגורמים והסיבות שהובילו לצורך למצוא את הריגוש מחוץ למסגרת הנישואים ולמצוא דרכים ליצירת עניין מחודש בתוך הקשר. חידוש היכולת לרגש מחדש את בן הזוג חיוניים גם הם בשלב זה. התהליך יכול לקחת זמן וסובלנות אך שווה את המאמץ.

לתחילתה של דרך חדשה

קבל פרטים נוספים מיועץ

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן